ניסיונה של Cosworth בפיתוח ובניית מנועי פורמולה 1 הביא את אפריליה לשתף פעולה בפרויקט אופנוע ה-GP מרובע הפעימות.
האופנוע הכיל פיצ'רים סופר מתקדמים לזמנו כמו מצערת רכב-אל-חוט, הזרקת דלק, קראנק מסתובב בכיוון הפוך כדי להקטין את האפקט הג'יירוסקופי, ראש המנוע הכיל שתי פתחי יציאה לכל צילינדר כך שאגזוז הארופוביק היה בתצורת 6-3-1
מחשב המנוע פותח בצורה עצמאית באפריליה ושלט על ההצתה, על הזרקת הדלק ועל המצערת בתצורת רכב-אל-חוט. טכנולוגיה זו לא הייתה אז בשימוש בעולם האופנועים והובאה מעולם ה-F1.
למה טריפל ?
מנוע הטריפל בעל שלושה צילינדרים בשורה נבחר ע"י אפריליה מכמה סיבות, בראש ובראשונה בידול, אפריליה רצו לבדל עצמם מהשאר ובעיקר מהיפנים. חוקי ה-GP העניקו יתרון לתצורות שלוש וחמש צילינדרים, יתרון זה התבטה במשקל נמוך ב-10 קילוגרם ביחס לשאר.
שנית הרצון להשתמש בטכנולוגיה והידע של Cosworth מעולם ה-F1 ובכך לחסוך עלויות וזמן פיתוח, למשל קוטר צילינדר בטריפל בנפח 990 כמעט זהה לקוטר צילינדר של מנוע ה-F1 כמו גם האפשרות לשימוש בחלקים זהים אחרים.
סיבה שלישית הייתה הרצון של אפריליה לייצר רפליקת כביש ל-Cube ומנוע טריפל היה מאפשר לבצע זאת בצורה הזולה ביותר.
שילדת האלומיניום של ה-Cube הייתה יותר קונבנציונאלית ועשתה שימוש בתצורת קורה כפולה, המתלים תוצרת אוהלינס. בסוף 2003 מנוע ה-Cube הפיק בסביבות 240 כוחות סוס ונחשב לבין החזקים על הגריד.
אז מה השתבש בקוביה ? כנראה שסכום חלקיו של ה-Cube לא היה גדול מכל אחד מהם בנפרד, האופנוע כיחידה לא תפקד כראוי. קולין אדוארדס צוטט "יש בוא כל כך הרבה דברים שלא עובדים וצריך לתקן, הוא שיכור וויליס, חסר תחושה בחלק הקדמי, יש רעידות גם מקדימה וגם מאחורה, ותגובות בלתי צפויות ממצערת הרכב-אל-חוט." חברו לקבוצה נוריוקי הגה, התרסק עם הקיוב 28 פעמים בעונה אחת.
אחת הבעיות העיקריות בקיוב הייתה שהצוות שפיתח ויצר אותו, בעצם מסר את האופנוע לאפריליה ולא המשיך להיות נוכח בתהליך האבולוציה שלו. תהליך ההמרה של טכנולוגיה שבזמנו פעלה בעולם המכוניות, לא עבדה כמצופה על האופנוע. תקריות חוזרות ונשנות של נזילות שמן תוך כדי מרוץ, בעיות בבקרת האחיזה ותגובות בלתי צפויות של המצערת, הפכו את האופנוע למסוכן והרוכבים לא סמכו עליו יותר, קולין אדאורדס צוטט " כל סיום רכיבה על שני גלגלים הרגישה כמו התחמקות ממוות, כמעט כל רכיבה הסתיימה עם מגפיים מכוסות בשמן." אנגלים או לא הקוזוורת' האלה ?
בסוף שנת 2004 לאחר שלש עונות בהן ה-Cube לא הצליח לעמוד או להתקרב לפודיום, החליטו אפריליה לסגור את הברז לפרוייקט ה-GP היומרני מסתבר מידי שלהם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה